Słowniczek pojęć poligraficznych dla pr-owców
Praca z materiałami reklamowymi, jakimi są broszury, wizytówki i inne elementy to jedno z zadań osoby, która na codzień zajmuje się PR, inaczej mówiąc – rozmową z mediami. W związku z dużym powiązaniem, powinna ona znać najpopularniejsze pojęcia z zakresu poligrafii. Dlaczego ta wiedza jest tak potrzebna? Po pierwsze osoba z działu public relations musi wykazywać się chociażby podstawową znajomością z tą branżą, ponieważ pracuje w niej na codzień. Nie oznacza to, że jest technikiem lub posiadaczem drukarni. Ma jednak okazję rozmawiać z licznymi grafikami i realizatorami graficznych projektów. Podstawy pozwolą na usprawnienie tego aspektu pracy i sprawią, że sama osoba od PR będzie postrzegana jako bardziej profesjonalna.
Oto lista najczęściej używanych pojęć w branży poligraficznej:
- Lakier UV to dodatkowy zabieg, który wprowadza do materiałów poczucie elegancki i luksusu. Jest to pokrycie produktów druku specjalnym środkiem, który zapewnia połysk oraz zabezpiecza materiały przed zniszczeniami. Co ciekawe, lakier jest stosowany na wybiórczych egzemplarzach, nie na całości produkcji, a jego cena zależy od procentowego pokrycia zleconego druku;
- Gramatura papieru – jest to jedno z podstawowych pojęć, które świadczy o znajomości materiałów, na jakich ma być wydrukowana konkretna informacja (ulotka, biuletyn, wizytówka). Gramatura to właściwość, którą dobiera się ze względu na wiele właściwości: format, oprawę oraz dedykowane zastosowanie. Istnieje wiele rodzajów papieru, a każdy z nich nadaje się do innych zleceń. Są papiery kredowe, offsetowe i wiele innych;
- Czas realizacji druku offsetowego – prawdziwy znawca musi wiedzieć, że takie działanie wymaga druku każdego koloru w sposób oddzielny.
Zalecany jest jednak dla większej ilości zleceń, a konkretniej – drukarnie nie chcą podejmować się niewielkich (bo im się nie opłacają). Druki offsetowe ze względu na swoje skomplikowanie, trwają od kilku do kilkunastu, czy kilkudziesięciu dni;
- Druk cyfrowy – najpopularniejsze pojęcie jednego z rodzaju druku. Charakteryzuje się niską ceną, małym nakładem produkcyjnym oraz nieskomplikowaniem. Taki druk uzyskuje się zarówno w drukarni, ale i warunkach domowych. Jest dedykowany wszystkim, którzy zainteresowani są niewielkimi realizacjami, posiadając mały budżet;
- Oprócz pojęć – ważna jest ogólne zainteresowanie branżą. Człowiek od PR powinien na samym początku zaznajomić się z oferowanym cennikiem przez drukarnie.
Powtarzające się pytania nie wypadają na jego korzyść. Dzięki temu w swobodny sposób będzie miał możliwość ustalania budżetu, a później – wybierania interesujących go materiałów. Branża poligraficzna jest mocno techniczna i wszystkie oferowane usługi są proste w zrozumieniu, jesli ma się z nimi styczność;
- Osoba, która zajmuje się w firmie public relations powinna także wiedzieć w jaki sposób rozmawiać z pracownikiem drukarni. Oznacza to, że przy wymianie maili z ewentualnymi wytycznymi, czy wstępnymi projektami – zdaje sobie sprawę z tego jaki obrać chociażby format pliku;
- Na końcu – dobrze jest posiadać księgę w której będą zapisane wszystkie używane kolory w danej marce. Dzięki temu grafik będzie miał ułatwioną pracę, a zlecenia w drukarni będą szybsze.
.